Какво е CREATIVE BURNOUT „прегаряне“ и как да се справим с него

Ще започна отдалеч.

Какво е artist block или creative burnout (на български прегаряне, изчерпване или тоталната липса на идеи и решения)?

Синдром на професионалното изчерпване (на английски: burnout) Основният аспект на този синдром е повишеното чувство за интелектуално, емоционално и физиологично изтощение.

На някои може да се стори като далечна тема или даже глупаво, но това е реален и доста често срещан проблем при хората, които работят или се занимават с артистични и креативни дейности и непрекъснато трябва да генерират нови и нови идеи.

Просто идва един момент, в които блокираш.

Кратко видео, което обобщава тази статия.

Кои са моментите, които бързо могат да доведат след себе си състояние на прегаряне?

Доста са, но сред най-често срещаните заподозрени са:

Липса на близки до сърцето ти проекти или иначе казано, работа и задачи, които не ти носят удовлетворение, вдъхновени и гордост. Задачи които приемаш като просто нещо, което трябва да се свърши.

Пренатоварване и поемане на много повече работа, отколкото е капацитета ти, преди да започнеш да правиш компромиси с качеството на работа или физическото си здраве. Изтощението почти винаги гарантира период на блокиране и изчерпване, ще го нарека „творческа мускулна треска“.

Влизане в ритъм. След дълга и приятна ваканция или пътуване, където съзнанието напълно се е откъснало от ежедневието и крайните срокове. Най-трудното нещо, като че ли е обратното влизане в коловоза и връщането към предишното ниво на продуктивност.

Непрекъснато сравнение с колеги и хора, на които се възхищаваш. Често ми се случва да гледам работата на мои колеги и хора от сферата на дизайна и илюстрацията. Съпоставката с тях ме подтиква да си задавам въпроси като:

„Достатъчно добра ли съм? Мога ли изобщо да се сравнявам с тях?“

И т.н. надолу в дупка на самокритикуване и чувство за малоценност. Тази тема може да се припокрива със синдрома на самозванеца, което е друг проблем у умовете на творческите натури (и не само), но това ще е една следваща статия.

И тъй като творческото изчерпване/блокиране съвсем не е нещо ново за мен, с този кратък материал искам да споделя методите, които ми помагат да премина през този тегав период и да се върна към творческия процес с нови сили.

Дай си почивка

На тялото и съзнанието си. Откъсни се от сегашните задачи, не трябва да е за седмица, може дори да е за няколко часа. просто си дай въздух.

Комуникация

Комуникирай с хора и колеги , на които се възхищаваш, понякога най-добрите идеи се раждат в бъбренето и насред теми, които нямат нищо общо с конкретната работа/задача/проект.

Наспи се добре

Това може да мине към дай си почивка, но наистина преумората доста бързо може да те накара да блокираш.

Демотивация

Не се демотивирай. Думи и мисли като “не съм достатъчно добър”, „не мога“, „няма как“, „нямам време“, „никой не харесва работата ми“ са си чиста отрова и всички имаме тези мисли. Най-лесното нещо винаги е да се откажеш. Но силата е там , когато продължиш въпреки малкото гласче в главата си. Просто не трябва да забравяме, че всеки има трудни моменти и всеки се е съмнявал в себе си. Това не бива да ни спира.

Драскай

На хартия, на салфетка, в тетрадката, не е задължително да е нещо смислено и красиво. Разпиши всички маркери, смесвай най-омразните ти цветове, запиши цитат от някой филм, гледай някой филм. Запиши всяка идея , която мине през главата ти.

Поглези се

Направи си какао, излез с приятели в парка, направи си любимата храна, играй цял следобед с кучето или котката, или гълъба на терасата. Който каквото има. #хюга

Това е. Решенията са почивка или разсейване.

Работят винаги.

И в заключение.

Блокирането не е крайна точка, не блокираш и край дотук беше, то е просто намаляване на оборотите на които си се движил досега.

Коментари

comments

За ежедневните дози креативност.
Авторски публикации 82

Свързани публикации

Започнете да пишете термина, по който желаете да направите търсене, и натиснете Enter. Натиснете ESC за отказ.

Нагоре