Цветовете са около нас непрекъснато, те ни въздействат и манипулират, а дизайнерите и творците добре знаят това. Те разбират Цветната теория (нещо като Библията на цветовете ) и дръзко се възползват от всички позитиви, които могат да извлекат от нея.
В тази статия ще се опитам да представя и обясня основните елементи на Цветната теория по възможно най-разбираем и достъпен начин.
Цветна палитра
Накратко казано, това е цветовият диапазон, в който ще твориш. Независимо дали палитрата се състои от 3, 5, 10 цвята, тя е нещо, което се определя в началото на работния процес, за да се предотвратят евентуални последващи „издънки”.
Монохром
Цветна палитра, изградена само от един цвят, който се простира от най-светлия до най-тъмния си тон.
Анологови цветове
Цветна палитра, изградена от три цвята (и техните тоналности), намиращи се един до друг в цветното колело.
Комплементарни цветове
Цветна палитра, съставена от два противоположни цвята (намиращи се на противоположни старани в цветното колело). Това е най-хитрият начин да разберете дали два цвята си подхождат.
Триадица
Три цвята, намиращи се на равни разстояния един от друг в цветното колело.
CMYK
Също познати като „Циян, Магента, Жълто и Черно”. Това е цветен модел, който се използва при принт. Палитрата започва с бяло и завършва с черно, т.е. колкото повече цвят добавяме, толкова по-тъмно става тя.
RGB
RGB (Red, Green, Blue) цветен модел, съставен от 3 основни цвята (червен, зелен, син), използващ се за цветни композиции, които ще бъдат представени единствено дигитално / на монитор.
Pantone (PMS)
Система от стандартизирани цветове за печат. Всеки един нюанс е номериран, което улеснява избирането на най-точния спрямо съответното търсене.
Топла гама
Това са цветовете, които напомнят за топлина и слънчева светлина – червено, жълто, оранжево и т.н.
Студена гама
Противоположно на топлата гама, студената те кара да мислиш за студ! Цветове от студената гама са зелено, синьо, виолетово и т.н.
Цветна теория
Цветната теория изучава начина, по който цветовете влияят на хората. Определени цветове предизвикват у нас конкретни емоции. Например, подсъзнателно свързваме синия цвят с доверие и сигурност. Именно поради тази причина корпорациите масово използват този цвят в своите лога и визии.
Цветната теория с всички свои тънкости е цяла една наука. Дизайнерите (майстор-манипулаторите) посвещават години на изучаването и практикуването й, като единствената им цел е да се сдобият с възможността усоешно да предизвикват нашите емоции.